5 kroków w celu zbudowania zrównoważonego łańcucha dostaw

5 kroków w celu zbudowania zrównoważonego łańcucha dostaw

Czy społeczna odpowiedzialność biznesu i zrównoważony rozwój to tylko modne hasła w branży logistycznej? Otóż nie. Dzisiaj zbudowanie zrównoważonego łańcucha dostaw to nie kwestia wyboru lecz niezbędna część każdego modelu biznesowego i zadanie numer jeden dla menedżerów operacji i logistyki.

Żyjemy w czasach coraz większych wyzwań związanych ze zmianami klimatu, zakłóceniami łańcuchów dostaw wynikających z pandemii Covid-19, czy klęsk żywiołowych. Obecnie sytuacja jest tak poważna, że niedopuszczalne jest ignorowanie wpływu organizacji na środowisko, czy lekceważenie potrzeb pracowników.

Ocenia się, że łańcuch dostaw typowej firmy konsumenckiej odpowiada za ponad 80% emisji gazów cieplarnianych . Ma to wpływ nie tylko na straty środowiskowe, ale i rentowność firm. Dlatego budowanie zrównoważonego biznesu to kwestia przystosowania się do przetrwania w zmienionym świecie.

Na czym polega zrównoważony łańcuch dostaw?

Zrównoważony rozwój to coś więcej niż bycie ekologicznym i przyjaznym dla środowiska. To system zarządzania przedsiębiorstwem opierający się na połączeniu efektywności operacyjnej ze strategiami mającymi na celu minimalizację marnotrawstwa w zakresie pracy, procesów, energii i surowców.

Aby osiągnąć zrównoważony łańcuch dostaw, firma musi zająć się kwestiami środowiskowymi, społecznymi, ekonomicznymi i prawnymi w całym łańcuchu dostaw. Dzięki takiemu podejściu zmniejszy ilość odpadów i ślad środowiskowy, a także poprawi warunki pracy oraz zdrowie i bezpieczeństwo pracowników.

Jak Konsumenci postrzegają dążenie do zrównoważonego rozwoju?

Przeprowadzane badania informują, że większość konsumentów woli kupować od marek, które oferują „zielone”, przyjazne dla środowiska produkty i usługi. Unilever we współpracy z Europanel i Flamingo w swoich badaniach ujawnił, że ​​jedna trzecia konsumentów (33%) decyduje się teraz kupować od marek, które ich zdaniem działają pozytywnie na rzecz środowiska. W badaniu zapytano 20 000 dorosłych z pięciu krajów, w jaki sposób ich obawy o zrównoważony rozwój wpływają na ich wybory zakupowe. Więcej niż jedna piąta (21%) ankietowanych osób stwierdziła, że ​​aktywnie wybierałaby marki, gdyby na opakowaniach i w marketingu wyraźniej zaznaczyli swoje referencje dotyczące zrównoważonego rozwoju.1

Czy inwestowanie w zrównoważony rozwój się opłaca?

Istnieje powszechne błędne przekonanie, że zmniejszenie wpływu firmy na środowisko jest drogie. W rzeczywistości może to prowadzić do dużych oszczędności. Zmniejszając ilość odpadów i zwiększając wydajność budynków, pojazdów i opakowań, możesz szybko zobaczyć zwrot kosztów.

Według badań McKinsey obejmujących ponad 4000 firm i 340 respondentów z kadry kierowniczej, okazuje się, że firmy z wysoką oceną czynników środowiskowych, społecznych i zarządzania (ESG), mają niższy koszt długu i kapitału własnego. Ponad 89 procent przeanalizowanych badań wykazało, że spółki o wysokich ratingach ESG osiągają lepsze wyniki na rynku w perspektywie średnio (trzy do pięciu lat) i długoterminowej (od pięciu do dziesięciu lat).2

Inwestowanie w zrównoważony rozwój się opłaca i przynosi długotrwałe zyski

Z ekonomicznego punktu widzenia wysiłki te przynoszą miliardy euro oszczędności i wzrost sprzedaży w przypadku dużych i małych firm. Społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe wspierają nie tylko planetę i ludzi, którzy tu mieszkają, ale także rozwój biznesu.

Jak przekształcić swój biznes w bardziej zrównoważony?

Przeprojektowanie łańcuchów dostaw, inwestowanie w nowe opakowania do dystrybucji produktów i tworzenie opłacalnych procesów zwrotu może na początku być wyzwaniem. Ale stawianie nawet małych kroków w kierunku zrównoważonego rozwoju to postęp.

Oczywiście nie ma magicznej formuły, jednej uniwersalnej recepty dla każdej firmy w każdej branży. Proponujemy tutaj kilka pomocnych wskazówek, aby rozpocząć ten proces.

1. Zmniejsz straty i ilość odpadów

Firmy aktywnie stosujące zrównoważony rozwój skupiają się na opakowaniach wielokrotnego użytku, zarządzaniu zielonym łańcuchem dostaw (GSCM) i strategii „zero odpadów”. Celem jest jak najmniejsze (najlepiej zerowe) generowanie odpadów. Pojęcie odpadów może dotyczyć takich aspektów jak korzystanie ciągle z opakowań jednorazowego użytku, takich jak folie, taśmy stretch, kartony. Dotyczy również towarów uszkodzonych, których nie można naprawić i odsprzedać.

Warto przeanalizować na jakim etapie łańcucha dostaw zużywa się w Twojej firmie dużo opakowań jednorazowych i czym można byłoby je zastąpić. Na przykład, czy zamiast ciągłego owijania ładunku na palecie folią stretch, nie lepiej byłoby wykorzystać nadstawek paletowych lub specjalnie dedykowanych, zaprojektowanych opakowań, które służyłyby w obiegu zamkniętym przez wiele lat?

2. Włącz technologię RFID do swoich procesów

Korzystanie z technologii śledzenia opakowań jest niezwykle praktyczne. Umożliwia zdobycie dokładnych informacji w czasie rzeczywistym na jaki etapie łańcucha dostaw znajduje się dane opakowanie.

Taka konfiguracja nie tylko umożliwia producentom lepsze planowanie na przyszłość, ale także szybsze reagowanie na zmieniającą się dynamikę i nastroje w branży, w tym nagłe wzrosty popytu. Jako doświadczony partner logistyczny w pełni zajmujemy się zarządzaniem obiegiem opakowań. Korzystamy z technologii i know-how, aby rekomendować najlepsze rozwiązania opakowaniowe dla firm, jak również projektować niestandardowe opakowania, aby dopasować je do konkretnych potrzeb.

3. Pooling, czyli niech Twoje opakowania cały czas pracują

Jednym ze sposobów na zmniejszenie całkowitego kosztu posiadania jest wdrożenie materiałów opakowaniowych wielokrotnego użytku pracujących w obiegu. Rotom posiada magazyny w całej Europie, więc korzystając z puli opakowań transportowych wielokrotnego użytku zapewniamy znaczną poprawę procesów transportu, przeładunku i magazynowania. Korzystając z usługi poolingu obniżasz koszty jednostkowe i kilometrowe co jest przyjazne dla środowiska i zapewnia bardziej przejrzysty łańcuch dostaw. Na naszym blogu omawiamy korzyści z poolingu opakowań w artykule Pooling opakowań w logistyce — poznaj korzyści

4. Nie generuj dodatkowych odpadów, niepotrzebne opakowania wykupimy od Ciebie

Wdrażając proces zrównoważonego łańcucha dostaw koniecznie trzeba zidentyfikować obszary, w których można zmniejszyć ilość odpadów opakowaniowych. Jeśli nie potrzebujesz już palet, nadstawek, czy innych opakowań po okresie szczytu, możemy wykupić je tak, byś uzyskał miejsce w magazynie i zwrot kosztów.

Wykorzystując skup palet, nadstawek, pojemników metalowych i innych opakowań, dajesz im drugie życie. W ten sposób wspólnie dbamy o środowisko naturalne ponieważ prowadzimy szerokie działania mające na celu wprowadzenie powtórnie na rynek palet używanych bez konieczności wykorzystania nowych zasobów leśnych.

5. Usprawnij swoje procesy korzystając z wynajmu opakowań

Nie zapominajmy, że zrównoważona logistyka to nie tylko redukcja kosztów, minimalizacja odpadów i poprawa wydajności. Najważniejszym motorem napędowym jest zawsze zadowolenie Klienta. Tak więc, podczas gdy jako producent możesz mieć najbardziej sprawny łańcuch dostaw i skuteczny system zarządzania zapasami JIT, wszystko to nie ma znaczenia, gdy zamówienie klienta nie jest realizowane na czas lub zgodnie z jego oczekiwaniami.

W sytuacjach kryzysowych, gdy potrzebujesz pilnie opakowań na czas szczytu, zakłóceń dostaw, remontów i innych okoliczności idealnym rozwiązaniem jest wynajem opakowań. Jakie konkretne korzyści przynosi? Przeczytasz o tym w artykule Potrzebujesz palet, nadstawek, czy pojemników na „już”? Skorzystaj z wynajmu opakowań

Zrównoważony rozwój biznesu oznacza partnerską współpracę

Wpływ globalnej pandemii Covid-19 sprawił, że wiele firm produkcyjnych zauważa wartość partnerskiej współpracy w ramach pokonywania przeciwności losu i zakłóceń dostaw. Dobry partner logistyczny posiadając konkretny wgląd w dane może pomóc przedsiębiorcy wejść na jeszcze wyższy “level’ zrównoważonego rozwoju. Może pomóc dopasować rozwiązania w celu minimalizacji emisji dwutlenku węgla, zanieczyszczeń, ilości jednorazowych opakowań. Umożliwi też korzystanie z usług szybkiego reagowania na zmieniające się sytuacje rynkowe.

Rotom jest zaufanym partnerem w kwestii zrównoważonego rozwoju.

Rotom od lat oferuje Klientom przemyślaną i sprawdzoną w praktyce optymalizację łańcuchów dostaw. Nasi specjaliści współpracują z klientami i dostawcami na zasadzie partnerstwa oferując wzajemną pomoc w rozwiązywaniu problemów, transparentność działań i wymianę informacji niezbędnych do poprawnego planowania działań na całej długości łańcucha dostaw. Masz pytania w kwestii wdrożenia zrównoważonych opakowań w swojej firmie? Wyślij zapytanie, a z pewnością wesprzemy Cię na każdym etapie procesu.

Zrównoważony rozwój to nie slogan

To sposób na mądry rozwój oferujący korzyści zarówno przedsiębiorcom, jak i dostawcom, inwestorom i konsumentom. Takie działanie przyciąga klientów, którzy stają się coraz bardziej świadomi swojego wpływu na środowisko. Aby nadążyć za tym konkurencyjnym środowiskiem, zawsze powinieneś dążyć do przodu i przekraczać oczekiwania swoich partnerów.

Zainteresował Cię temat zrównoważonego rozwoju w logistyce? Przeczytaj jeszcze na blogu: