Zarządzając opakowaniami zwrotnymi w centrach dystrybucyjnych, wielu menedżerów logistyki koncentruje się przede wszystkim na cenie zakupu. Kuszące jest wybranie najtańszej opcji podczas pozyskiwania nośników, zwłaszcza gdy budżety są napięte. Czy to jednak najlepsze rozwiązanie związane z doborem opakowań?
W 2025 r. branża logistyczna zderza się z wieloma wyzwaniami, takimi, jak konflikty geopolityczne, zmiany klimatyczne, wysoka inflacja i stopy procentowe przyczyniając się do fragmentacji globalnego środowiska handlowego. Według raportu 2024 State of Logistics, choć niektóre rynki odnotowują wzrost, inne zmagają się ze stagnacją i nadmiarem mocy produkcyjnych.
W związku z tak niestabilną sytuacją w łańcuchach dostaw, firmy starają się znaleźć równowagę między nowymi inwestycjami a strategicznym zaopatrzeniem, aby zoptymalizować koszty logistyki. Stąd wynikają decyzje często o zakupie jak najtańszych nośników.
Jednak inwestowanie w tanie opakowania często wcale nie przynosi korzyści, lecz wręcz skutkuje wyższymi kosztami długoterminowymi ze względu na ich nieefektywność operacyjną. W związku z tym, aby podjąć odpowiednie decyzje, warto najpierw przeanalizować, a następnie zoptymalizować całkowity koszt posiadania opakowań (TCO).
TCO: czym jest i jakie ma znaczenie?
Całkowity koszt posiadania (Total Cost of Ownership-TCO) obejmuje wszystkie wydatki związane z nabyciem, obsługą i utrzymaniem aktywów w całym ich cyklu życia. W kontekście logistyki wchodzi w zakres wiele czynników dotyczących opakowań, takich jak koszty nabycia, transportu, magazynowania, konserwacji, operacyjne, czy recyklingu i utylizacji. Oceniając TCO, menedżerowie logistyki mogą podejmować świadome decyzje, które mają wpływ na zwiększenie wydajności, a jednocześnie redukcji ukrytych kosztów.
Dlaczego wstępnie niska cena zakupu opakowania nie zawsze jest korzystna?
Chociaż pozornie niska cena zakupu nośników może wydawać się atrakcyjna, często maskuje dodatkowe wydatki, które pojawiają się później. Gorsze opakowanie prowadzi do wyższych kosztów utrzymania, zwiększonego wskaźnika uszkodzeń i niższej skuteczności operacyjnej. Dlatego zrozumienie TCO ma kluczowe znaczenie dla wyboru opakowania, które oferuje długoterminową wartość i zrównoważony rozwój.
Kluczowy czynnik minimalizacji TCO w logistyce
Pierwszym krokiem w kierunku optymalizacji kosztów jest wybór odpowiedniego rodzaju opakowania dla konkretnych potrzeb operacyjnych. Właściwy wybór wpływa na wydajność łańcucha dostaw, szybkość operacji i trwałość opakowania. Jest to szczególnie istotne w zamkniętych obiegach dystrybucyjnych, gdzie te same opakowania są używane wielokrotnie. Dobrze zaprojektowane opakowania zwrotne zwiększają wydajność załadunku i zapewniają kompatybilność z systemami automatyzacji.
Jakie pytania warto sobie zadać przy podejmowaniu decyzji dotyczących opakowań?
1. Koszt początkowy vs. koszty długoterminowe
- Czy wybór tańszego opakowania nie oznacza wyższych kosztów napraw i wymiany w przyszłości?
- Jak długo wybrane opakowanie wytrzyma w moim obiegu?
- Czy różnica w cenie między opcją tańszą a droższą uzasadnia różnice w trwałości i funkcjonalności?
2. Trwałość i cykl życia opakowania
- Ile cykli użytkowania (transportów) wytrzyma opakowanie?
- Jakie są koszty utrzymania i serwisowania w skali roku?
- Czy można je łatwo naprawić w razie uszkodzenia?
3. Efektywność operacyjna
- Czy opakowanie pozwala na łatwy i szybki załadunek oraz rozładunek?
- Czy kształt i wymiary są zoptymalizowane pod kątem transportu (np. układanie w stosy, oszczędność miejsca w magazynie)?
- Czy opakowanie jest kompatybilne z istniejącymi systemami logistycznymi (np. automatyczne linie sortujące, roboty magazynowe)?
4. Koszty utrzymania i naprawy
- Jak często opakowanie wymaga napraw?
- Jaki jest koszt naprawy w porównaniu do wymiany na nowe?
- Czy skorzystać z zewnętrznych usług naprawczych, czy lepiej robić to we własnym zakresie?
5. Zarządzanie szczytami sezonowymi
- Czy posiadamy wystarczającą liczbę opakowań na okresy szczytu sprzedaży?
- Czy lepiej kupić więcej opakowań, czy wynająć dodatkowe jednostki w sezonie?
- Jakie są koszty przechowywania nadmiarowych opakowań poza sezonem?
6. Straty, śledzenie i bezpieczeństwo
- Jakie są roczne straty opakowań w naszym systemie (kradzieże, zagubienia, zniszczenia)?
- Czy warto wdrożyć system monitorowania opakowań (np. RFID, kody QR)?
- Jakie rozwiązania zmniejszą ryzyko zagubienia opakowań i ich nieautoryzowanego użytkowania?
7. Możliwość recyklingu i odsprzedaży
- Czy opakowanie nadaje się do recyklingu lub ponownego wykorzystania?
- Czy istnieje opcja sprzedaży zużytych opakowań?
- Jakie są koszty utylizacji opakowań po zakończeniu ich cyklu życia?
Z pewnością wybór odpowiednich opakowań zwrotnych wymaga analizy całego cyklu życia produktu, a nie tylko kierowania się ceną zakupu. Analizując powyższe kwestie, jesteś w stanie obniżyć koszty, poprawić efektywność łańcucha dostaw, zmniejszyć straty i poprawić kontrolę nad opakowaniami.
Jak możemy pomóc Twojej firmie obniżyć TCO dla nośników logistycznych?
Nie chcemy, by zabrzmiało to jak reklama, ale w Rotom pomagamy przedsiębiorstwom w całej Europie w zakresie doradztwa technicznego i wyboru odpowiedniego opakowania dla każdego łańcucha, łącznie z zaprojektowaniem i wyprodukowaniem indywidualnego nośnika logistycznego. Dodatkowo zapewniamy wsparcie w postaci usług, które w cyklu życia opakowań zmniejszą TCO.
W związku z tym sprawdźmy, jak to wygląda w praktyce.
Naprawa i konserwacja
Nawet najlepsze opakowania ulegają zużyciu. Regularna konserwacja i naprawa wydłużają ich żywotność, zmniejszając potrzebę przedwczesnej wymiany i obniżając całkowity koszt posiadania.
W ramach naprawy, Rotom oferuje:
- Naprawy kontenerów rolkowych, palet i innych typów opakowań na miejscu lub poza nim
- Programy inspekcji i konserwacji zapobiegawczej w celu wychwycenia drobnych usterek, zanim staną się kosztownymi awariami
Jak to się sprawdza u Klientów?
Jeden z globalnych producentów wełny mineralnej zużywał ogromne ilości dedykowanych palet w swoim łańcuchu dostaw. Zakup nowych jednostek generował wysokie koszty, a jednocześnie brakowało efektywnego systemu odzysku i naprawy uszkodzonych opakowań. We współpracy z Rotom wdrożono system odzysku i naprawy palet, które są ponownie dostarczane do magazynu Klienta. Każda paleta przechodzi kontrolę jakości i naprawę, co pozwala na wielokrotne wykorzystanie tych samych nośników.
W rezultacie:
- Każdego roku naprawianych jest 20 000 palet, zamiast wymieniać na nowe.
- Oszczędności, ponieważ koszt naprawy to 30% ceny nowej palety.
- Mniejsze straty i stabilność w łańcuchu dostaw.
- Zmniejszenie śladu węglowego i zgodność z polityką zrównoważonego rozwoju.
Dzięki współpracy z Rotom, Klient nie tylko obniża TCO poprzez redukcję wydatków na nowe palety, ale również realizuje cele ekologiczne poprzez minimalizację odpadów i ponowne wykorzystanie zasobów.
Więcej o roli naprawy jako sposobu na przedłużenie życia opakowań dowiesz się z WP: Dłuższe życie opakowań to zrównoważony rozwój.
Wynajem jako elastyczny sposób na korzystanie z opakowań
Centra dystrybucyjne często stają w obliczu sezonowych szczytów zapotrzebowania na nośniki logistyczne. Zamiast nadmiernie inwestować w stałe zapasy opakowań, warto przemyśleć wynajem dodatkowych opakowań w okresach popytu w celu zmniejszenia nakładów inwestycyjnych i obniżenia średniego całkowitego kosztu posiadania. Usługa wynajmu opakowań zapewnia:
- Elastyczny dostęp do wysokiej jakości standardowych opakowań w czasie szczytu.
- Brak konieczności kosztownego utrzymywania zapasów w spokojniejszych okresach.
Jak to się sprawdza u Klientów?
Dla jednej z najszybciej rozwijających się sieci detalicznych na świecie, otwierającej ponad 260 nowych sklepów rocznie, wdrożono rozwiązanie oparte na wynajmie rollkontenerów, co pozwoliło na błyskawiczne zabezpieczenie operacji w czasie zakłóceń dostaw. W ciągu kilku dni Klient otrzymał 12 000 kontenerów rolkowych, dostarczonych w 40 ciężarówkach, co zapewniło płynność dostaw i kontynuację ekspansji.
W rezultacie:
- Dostarczono 12 000 kontenerów rolkowych w rekordowym czasie.
- Zabezpieczono łańcuch dostaw mimo globalnych zakłóceń.
- Uniknięto strat związanych z opóźnieniami w otwarciu nowych sklepów.
- Postawiono na elastyczne rozwiązanie – wynajem na 3-4 miesiące, zamiast kosztownego zakupu.
Dzięki skorzystaniu z wynajmu nośników, Klient nie tylko utrzymał stabilność operacyjną w krytycznym momencie, ale także zoptymalizował koszty i uniknął nadmiarowych inwestycji w sprzęt, który po okresie szczytowego zapotrzebowania mógł zostać zwrócony.
W jaki jeszcze sposób wynajem wspiera łańcuchy dostaw? Przeczytaj WP: Wynajem, czyli współdzielenie zasobów logistycznych.
Odpowiedzialny recykling i wykup opakowań
Zrównoważone praktyki w logistyce obejmują odpowiedzialny recykling i wykup zużytych opakowań. Dzięki temu firmy mogą zminimalizować ilość odpadów i odzyskać ich wartość. Łącząc wykup starych opakowań z dostawą nowych nośników, możesz zapewnić ciągły przepływ wydajnych i zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych.
W tym celu Rotom oferuje usługi takie jak:
- Wykup zużytych opakowań, zmniejszający koszty utylizacji.
- Recykling w celu odpowiedzialnego obchodzenia się z opakowaniami wycofanymi z eksploatacji.
- Bezproblemową wymianę na nowe lub regenerowane opakowania, aby utrzymać płynność obiegu nośników.
Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Dlaczego wykup opakowań się opłaca.
Podsumowanie
Dla menedżerów logistyki zarządzających pulami opakowań zwrotnych zrozumienie całkowitego kosztu opakowań ma zasadnicze znaczenie dla optymalizacji wydatków, poprawy wydajności i wspierania celów zrównoważonego rozwoju. Niezależnie od tego, czy obsługujesz europalety, rollkontenery, kosze Gitterbox czy inne nośniki, pamiętaj, że niska cena zakupu to dopiero początek - ważne jest, ile to opakowanie naprawdę kosztuje w całym cyklu życia opakowania.
Jeśli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat odpowiedzialnych usług logistycznych bądź skorzystać ze wsparcia doświadczonych ekspertów skontaktuj się z Rotom.