Boom w branży DIY w czasie pandemii Covid-19 napędza popyt na opakowania logistyczne

Boom w branży DIY w czasie pandemii Covid-19 napędza popyt na opakowania logistyczne

Dłuższy pobyt w domu z powodu pandemii zachęcił konsumentów do robienia remontów domów, mieszkań czy większej aktywności w przydomowych ogrodach. To spowodowało, iż rynek produktów budowlanych oraz dla majsterkowiczów (DIY) odnotował dwucyfrowe wzrosty, a tym samym uchronił się przed spadkiem dochodów.

W najnowszej globalnej ankiecie McKinsey na temat gospodarki światowej, kadra kierownicza wielu firm podsumowuje rok światowego kryzysu w stosunkowo pozytywnym świetle. Ich prognozy na przyszłość i perspektywy własnych firm są dużo bardziej optymistyczne niż wcześniej. Szczególnie jest to zauważalne w branży DIY gdzie choćby w UK w czasie marcowego lockdownu sprzedaż detaliczna produktów do majsterkowania i ogrodnictwa w internecie wzrosła o prawie 50 procent w porównaniu z tym samym okresem rok wcześniej. (Statista Research Department)

Jak stwierdził generalny sekretarz stowarzyszenia European DIY Retail Association, John Herbert: „Większość firm zajmujących się remontami domów na całym świecie nadal cieszy się dwucyfrowym wzrostem sprzedaży w porównaniu z sytuacją sprzed kryzysu i spodziewamy się, że będzie się tak utrzymywało, dopóki życie nie stanie się znowu “normalne”, a pandemia będzie już za nami”

Przyczyny boomu na produkty budowlane i wnętrzarskie w czasie Covid-19

Duży wzrost w branży DIY wynikał w dużej mierze z faktu, iż w większości krajów sklepy wielkopowierzchniowe z artykułami wyposażenia wnętrz uznano za niezbędne przedsiębiorstwa, co pozwoliło im pozostać otwarte. W ten sposób sklepy i składy budowlane stały się drugim najszybciej rozwijającym się segmentem detalicznym zarówno w sprzedaży stacjonarnej, jak i internetowej. Na przykład w działach ogrodowych, narzędzi, farb, kuchni i łazienek odnotowano dwucyfrowy wzrost zarówno zakupów online, jak i w sklepach stacjonarnych. Średni czas spędzony na zakupach również wzrósł o 10% w porównaniu do czasu w 2019 r.

Co więcej, konsumenci spędzali dużo czasu w domu, co zachęcało do robienia remontów. W tym roku aktywność w zakresie remontów domów wzrosła niesamowicie, a 40% konsumentów wskazało, że planuje kontynuować projekty remontowe po pandemii, tak wynika z badań przeprowadzonych przez NPD Group. Dzięki tej działalności sprzedaż w marketach budowlanych w 2020 roku wzrosła o 11%.

Grafika pokazuje wartość rynku detalicznego asortymentu branży DIY w Polsce

Jeszcze inną kwestią jest fakt, iż utrzymuje się boom na rynku nieruchomości i duża liczba mieszkań musi zostać wykończona bez względu na okoliczności. Również pogoda w sezonie wiosennym sprzyja rozwojowi prac budowlanych oraz ogrodowych. Gdy pogoda zaczyna się ocieplać, drzewa zaczynają kwitnąć, a meble ogrodowe wyłaniają się z garażu, sklepy remontowe w całym kraju są przygotowane na wiosenny szczyt popytu.

Sezonowość w branży DIY to nieodłączny trend

Jedną z najbardziej charakterystycznych cech branży DIY jest sezonowość, dotyczy to choćby działu ogrodniczego, gdy wraz ze wzrostem temperatury zwiększa się sprzedaż roślin żywych, kosiarek do trawy, czy roślin ogrodowych. Podobnie jest z innymi okresami takimi jak święta, czy okres urlopowy. Z sezonowością w branży pojawia się konieczność realizacji dostaw w odpowiednim czasie.

Dlatego firmy przygotowują się wcześniej i zamawiają regały paletowe jako dodatkowe miejsca do składowania, szczególnie produktów wielkogabarytowych.

Zadania związane ze składowaniem to niejedyny obszar działalności centrum logistycznego. Ważnym zadaniem jest kompletacja palet, które trafią prosto do wybranych punktów sieci. Dostawy od producentów przywożone są zwykle na paletach drewnianych jednorazowych. Natomiast jeśli chodzi o magazynowanie towaru, który różni się wagą i wymiarami stosuje się palety o udźwigu dostosowanym produktu.

W obsłudze i dystrybucji firmy z branży DIY coraz częściej stosuje się też rollkontenery siatkowe, które ułatwiają kompletację i transport produktów w magazynie i sklepie.

Biorąc pod uwagę zmienność potrzeb wynikających z sezonowości lub nieprzewidzianych sytuacji, wiele managerów logistycznych korzysta z możliwości nie tylko kupna, ale wynajmu opakowań. Jest to niezwykle praktyczne rozwiązanie ponieważ otrzymujesz odpowiednie nośniki logistyczne w czasie i miejscu, które nam wyznaczasz, a po okresie wynajmu, my odbieramy te produkty od Ciebie. Jest to rozwiązanie, które oszczędza koszty, ponieważ nie musisz od razu ponosić dużych wydatków związanych z zakupem nowych opakowań.

Pokonaj zakłócenia dostaw

Według wcześniej podanego raportu McKinsey, dyrektorzy firm wskazują, że jednym z rosnących zagrożeń dla rozwoju ich firm w bieżącym roku stają się zakłócenia dostaw.

W czasie Covid-19 uwidoczniła się potrzeba większej dywersyfikacji, jeśli chodzi o wybór dostawców. Szeroko pojęta branża home decor to nie tylko ogromny, ale także bardzo wymagający sektor gospodarki. Wymaga bowiem skomplikowanej obsługi magazynowej i logistycznej, starannie zaplanowanych procesów logistycznych, w tym, oczywiście, składowania i przepływu towarów. Kiedy więc nagle pojawiają się zatory logistyczne i dostawcy mają problem z pozyskaniem większych ilości palet, nadstawek, koszy metalowych i innych opakowań, rozwiązaniem może być wcześniej opisany wynajem.

Pracownik magazynu budowlanego obsługuje regały magazynowe

Rotom posiada oddziały w 9 krajach europejskich, więc nigdy nie ma problemu ze zdobyciem potrzebnych nośników. Mamy obszerne zapasy opakowań w całej Europie i służymy nie tylko pomocą w zakresie sprzedaży produktów, ale również ich naprawy, konserwacji i wykupu.

Co jeszcze przemawia za współpracą z Rotom nie tylko w trakcie pandemii Covid-19?

Podsumowując obecną sytuację, zauważamy, że rolą skutecznego partnera w logistyce jest przede wszystkim elastyczność rozwiązań. Rozumiana jest jako odpowiednie reagowanie na zmiany wolumenów w obsługiwanych magazynach, marketach czy sklepach.

Czy Twoja branża się rozwija? Jako dostawca masz problem ze znalezieniem odpowiedniej ilości opakowań? Rosnąca cena drewna wpływa na drożejące ceny palet drewnianych? Jesteśmy po to by Ci doradzić w tych niepewnych czasach. Od ponad 40 lat współpracujemy z wieloma firmami w Europie i doradzamy najskuteczniejsze rozwiązania. Dotyczy to również obecnej sytuacji. Pomagamy firmom rozwijać się, nawet jeśli obecnie trudno prognozować wyniki finansowe ze względu na przedłużającą się pandemię.

Zapraszamy do kontaktu a nasi specjaliści doradzą odpowiednią strategię dla Twojej branży.