Elastyczne podejście w logistyce kluczem do sukcesu w czasie zmian

Elastyczne podejście w logistyce kluczem do sukcesu w czasie zmian

”Pandemia koronawirusa zmusiła konsumentów do przyjęcia nowych przyzwyczajeń i zmiany konsumpcji, a firmy nastawione na sprostanie tym natychmiastowym wymaganiom”

(Alison Angus, Head of lifestyles at Euromonitor International )

Według raportu Euromonitor International, w którym zbadano wpływ pandemii Covid-19 na trendy konsumenckie jasno wynika, że aby dostosować się do nowej rzeczywistości niezbędna staje się elastyczność i umiejętność adaptacji do istniejących warunków. Choć branża logistyczna zmaga się z wieloma wyzwaniami w łańcuchach dostaw, obecna sytuacja przyśpiesza rozwój i daje spore możliwości w zastosowaniu innowacyjnych rozwiązań.

Jak przedsiębiorcy obecnie radzą sobie w tej nowej sytuacji? Szukając odpowiedzi postanowiliśmy zapytać Janusza Zakowicza, Kierownika ds. Sprzedaży w Rotom Polska, który od ponad 10 lat pracuje dla Grupy Rotom, współpracując z przedsiębiorcami z różnych branż. Jako doświadczony specjalista w zakresie sprzedaży produktów i usług logistycznych zauważa nowe wyzwania w organizacji logistyki przedsiębiorstw, przed którymi stoi wiele firm.

Mariola Nowak - Jakie zmiany w funkcjonowaniu biznesu obecnie da się zauważyć?

Janusz Zakowicz - Obecnie zauważalny jest dynamiczny rozwój branży e-commerce. Im bardziej popularny staje się handel elektroniczny, tym bardziej na znaczeniu zyskują bardzo dobrze wyposażone i zorganizowane magazyny, gotowe dostarczyć klientowi końcowemu przesyłkę nawet w ciągu 24 godzin! To wpływa wyraźnie na ilość różnych zamówień na opakowania lub narzędzia logistyczne dopasowane ściśle do pracy magazynów.

Branża e-commerce gwałtownie się rozwija dlatego skorzystaj z narzędzi ułatwiających magazynowanie takich jak palety, czy wózki do kompletacji

M.N — W rozmowie z nami jako przykład dużych zmian w zakresie e-commerce, podaje rozwój jednego z naszych Klientów — firmie z branży food retail o zasięgu europejskim.

J.Z - Dostarczamy dla nich wózki do kompletacji, które są używane w e-commerce, tak zwane wózki pikerskie. Są to wózki specjalnie projektowane pod wzór, który dostarczył nam klient ponieważ tylko ta firma używa tego typu narzędzi. Zauważamy obecnie gwałtowny rozwój handlu internetowego. Ze względu na fakt, że Klienci przebywają i pracują w domach, w większej mierze zamawiają różne produkty przez internet. To powoduje rozbudowę magazynów oraz organizację ich logistyki.

 

Rozwój magazynów = większa ilość potrzebnych palet

 

 

M.N — Czy obecnie zauważasz wzrost ilości opakowań projektowanych na specjalne zamówienie, czy wciąż klienci wybierają standardowe produkty, takie jak palety drewniane, lub plastikowe?

J.Z - W ostatnim czasie nie zauważyłem gwałtownego wzrostu w tym zakresie. Natomiast duży ruch jest widoczny w jednej z większych firm na świecie, zajmującej się sprzedażą produktów przez internet. Dostarczamy do Klienta palety drewniane w setkach tysięcy sztuk, a oni na paletach wysyłają towar do innych krajów. To nam pokazuje, że coraz więcej klientów kupuje online nie wychodząc z domu. To, że Klient co jakiś czas przygotowuje różne akcje marketingowe, promocyjne ma widoczny wpływ na realizację zamówień, ponieważ wtedy dostarczamy około 1,5 do 2 razy więcej opakowań niż zazwyczaj. Najczęściej wysyłane są palety drewniane 1200x800 mm, przygotowane do jednorazowych wysyłek.

Wynajem opakowań, czyli płacisz tylko wtedy, kiedy ich używasz

M. N - Pandemia spowodowała sytuację gdzie z dnia na dzień dochodzi do gwałtownych zmian gospodarczych. Wskutek tego wiele firm skupia się na umiejętności szybkiego reagowania, aby złagodzić krótkoterminowe skutki kryzysu, czyli przede wszystkim ograniczyć ilość zakłóceń w usługach. Dużą pomocą w tym zakresie okazuje się wynajem opakowań, który ułatwia organizowanie procesów magazynowania i produkcji. Jak firmy korzystają z usługi wynajem opakowań i czy ma to jakiś wpływ na ich płynność operacji?

J.Z - Oczywiście, prowadzimy stałe projekty wynajmu z wieloma firmami, ale są też sytuacje gdzie elastyczne podejście w kwestii opakowań wyraźnie ułatwia płynną pracę firmom. Przykładem tego elastycznego rozwiązania jest współpraca z dużym Klientem z branży spożywczej. Zamówiono dużo kontenerów chłodniczych od producenta, ale okres dostawy wynosił pół roku. W międzyczasie potrzebowano rollkontenerów chłodniczych do pracy i wykorzystano elastyczny wynajem kontenerów izotermicznych (kontenery chłodnicze, znane także jako izotermiczne, służą do transportu produktów spożywczych w obniżonej temperaturze - przyp. red.) od Rotom tak, by zaspokoić swoje bieżące potrzeby.

M. N. Rzeczywiście to korzystne rozwiązanie, a jak można wykorzystać wynajem opakowań w czasie pandemii? Jakie są Twoje doświadczenia z Klientami?

J.Z - Wynajem opakowań to świetne rozwiązanie na czas nowych wyzwań pojawiających się w czasie pandemii. Wynika to z faktu, że na przykład importerzy zamówili sporo produktów przywożonych z Chin. Te produkty dotarły do ostatecznych centrów dystrybucji tych opakowań, ale sklepy zostały pozamykane. Przyjechało na przykład 100 kontenerów i nie ma miejsca na składowanie towaru. W takiej sytuacji pomogliśmy naszym klientom wynajmując mobilne regały paletowe zwane systemami Mobilrack, które w prosty i szybki sposób zwiększą powierzchnię magazynową.

M.N - Obecnie coraz więcej sporo Klientów skorzysta z takiego elastycznego podejścia, tym bardziej że Klient może wynająć i oddać opakowania w najbardziej odpowiednim dla siebie momencie. Mając możliwość dowolnego ustawiania regałów mobilnych Klient może dostosować logistykę magazynu do aktualnej sytuacji w swojej firmie. Co więcej, nie wymaga to ponoszenia dodatkowych inwestycji z tytułu zakupu nowych regałów, co jest niezwykle istotne, gdy z powodu spadku popytu rosną koszty. Jeżeli opakowanie nie pracuje, Klient je oddaje i nie ponosi żadnych związanych z tym opłat. To naprawdę korzystne rozwiązanie.

Więcej o roli wynajmu można przeczytać w artykule “Wynajem opakowań — zapewnij ciągłość dostaw w zmiennych warunkach”.

 

Jakie są najlepsze sposoby na zmniejszenie kosztów magazynowania?

 

M. N — Choć obecnie żyjemy w czasie pełnym wyzwań, jednak nie oznacza to zatrzymania procesów rozwojowych. Biznes potrzebuje zmian i dostosowania się to nowych potrzeb. Co doradziłbyś Klientom aby zmniejszyć koszty, a jednocześnie notować zyski wynikające z rozwoju biznesu?

J.Z - Przede wszystkim trzeba się skupić na elastycznym podejściu i umiejętności szybkiego reagowania. Nieocenioną pomocą w tej kwestii jest właśnie wynajem opakowań, czyli opłata tylko za produkty, które pracują. Innym sposobem jest zamawianie mniejszych ilości produktów, a częściej. Sytuacja jest niepewna, dlatego lepiej nie sugerować się zamówieniami z poprzedniego roku, kiedy np. klient zamawiał 10 000 palet. Lepiej zamawiać regularnie po 500 palet tak, żeby nie ponosić dodatkowych kosztów.

Możesz oszczędzać środki wynajmując palety, nadstawki, pojemniki i wiele innych opakowań logistycznych

M. N - Z pewnością są to rady wynikające z wieloletniej praktyki i doświadczenia. Aby sprostać z sytuacjami takimi jak przestoje produkcyjne lub wyraźne spowolnienie, wynajem opakowań to konkretny sposób na realne obniżenie kosztów.

Specjaliści w Rotom od lat udzielają praktycznej pomocy przedsiębiorcom w zakresie doboru odpowiednich opakowań do rodzaju branży, zastosowania oraz możliwości finansowych. Czy możesz nam jeszcze na koniec przybliżyć jak wygląda taka pomoc?

J.Z - Oczywiście. Zdajemy sobie sprawę, że najlepiej to logistyk firmy określa zapotrzebowanie na konkretne produkty, dokładnie wie czego potrzebuje. My natomiast przyjmujemy dane, na których podstawie jesteśmy w stanie doradzić najlepszy rodzaj opakowania dostosowany do pracy i miejsca składowania. Zarówno doradztwo, jak i wyceny, czy projekty robimy bezpłatnie.

M. N - Dziękuję za rozmowę.

Jeśli po przeczytaniu tego artykułu nasunęły się Tobie pytania, jak wykorzystać możliwość wynajmu opakowań w swoim biznesie, serdecznie zapraszamy do kontaktu.